Mäta & rapportera Readiness Level

Många inkubatorer använder Readiness Level i sitt dagliga arbete och i sin rapportering. Gör ni det också?
Att mäta en affärsidé och dess progress genom Readiness-nivåer uppdelade i olika dimensioner är ett sätt att mäta dess progress och mognad. Inkubatorer kan jobba olika med vilka dimensioner som passar just deras verksamhet och inriktning, ni väljer själva vilka som är viktiga för er. Några exempel på vanliga dimensioner som inkubatorer brukar välja att jobba med ser du i listan nedan.
  • Exempel på dimensioner
  • Technology (TRL)
  • Marketing (MRL)
  • Business (BRL)
  • Customer (CRL)
  • Team (TMRL)
  • IPR (IRL)
  • Funding (FRL)
  • Sustainability (SRL)

Ni kan själva skapa de dimensioner och readiness levels som är viktiga för er


Om er inkubator använder Readiness Level och mäter detta på era Startups kan ni använda en anpassningsbar modul i Incu för att underlätta detta. I verktyget finns en möjlighet att själva skapa vilka Dimensioner och Readiness Level som är relevanta för er och som ni vill använda för att mäta era Startups utveckling. Ni kan så klart också välja namn på de olika faserna. Incu tillhandahåller ramverket med funktionalitet för att kunna mäta och rapportera, men ni väljer själva hur ni vill konfigurera det. Smidigt och enkelt!



Jobba med RL enskilt på varje Startup i er portfölj av affärsidéer


När ni konfigurerat just era dimensioner och nivåer kan ni börja använda dessa direkt på er portfölj av Startups. Varje Startup i Incu har en möjlighet att lagra just dess data med sina framsteg genom de dimensioner och nivåer ni skapat i verktyget. Ni kan enkelt uppdatera, skriva en kommentar eller kika på historik - direkt på ett Startup inne i Incu.

Här nedan en skärmdump där en användare är inne på ett Startup för att jobba med de olika Readiness Levels.
Här nedan har användaren uppdaterat RL på Business från 3 =» 4 samt skrivit en kommentar till denna förflyttning. Vi ser också hur % i cirkeldiagrammet visar en progress från 74% till nu 81%.


Rapportering


När ni jobbat med er portfölj av Startups och fyllt i Startupbolagens Readiness Levels vill ni kunna ta ut en rapport, inte sant? Incu ger er ett enkelt sätt att ta ut olika rapporter på er portfölj av Startups.

Fråga: Kan jag backa bakåt i tiden och se hur de olika nivåerna var ett visst datum?

Svar: Ja! Om ni i september ska rapportera vilka nivåer er portfölj hade vid halvårsskiftet den 30 juni, vad händer då om någon varit inne och uppdaterat nivåer sedan dess? Får jag inte med de senast uppdaterade nivåerna istället då? Nej då - det får du inte! Eftersom all historik och uppdateringar av Readiness Levels sparas i Incu så kan du lätt gå tillbaka i tiden och hämta en ögonblicksbild hur de olika nivåerna var vid ett visst datum.

Här nedan visas ett exempel på en rapport från Incu. Rapporten listar 5 st Startups och visar de nivåer som var aktuella per den 30 november 2024, även fast ändringar kan ha skett därefter. Vi får en snabb visuell överblick vilka faser och nivåer som respektive Startup hade vid datumet. Underlag för rapportering hämtas färdigt, med bara några klick.

Spara tid & resurser


När all information lagras i ett och samma system, som alla kollegor arbetar i så finns informationen tillgänglig när den behövs.

Du kanske vill glömma allt som har att göra med:
  • Excels felmeddelande "Filen är låst för redigering av [Användarnamn]. Öppna den som skrivskyddad eller försök igen senare."
  • Maila runt / skicka i Teams-chatten: "Kan den som har rapporteringsfilen öppen i Excel stänga ned den. Jag behöver lägga in mina siffror."
  • Vänta. Försöka igen. Vänta en stund till.
  • Mail med nya versioner av Excel-ark som ska synkas med ditt master-ark.
  • Att behöva klippa och klistra från ett ark till ett annat.
  • Nu fick jag ännu en ny version från kollega XY, då sparar jag väl den också på min dator som <filnamn>_FINAL.xls. Nähä, den fanns redan? Då kör jag <filnamn>_FINAL2.xls då.
  • Att inte säkert veta vilken som är den senast uppdaterade versionen.
Om vi leker med tanken att en inkubator om 10 st coacher och 20 st rapporterande bolag arbetar omkring 1 timme / bolag i rapporteringstider. Därtill kommer den rapporteringsansvariges arbete med att samla in data från sina kollegor, för att slutligen hålla tummarna att rätt versioner och senast uppdaterade siffror klistrats in i master-arket. Slår man samman detta blir det många timmar vid varje rapporteringstillfälle. Det är tid som antagligen skulle kunnat användas mer effektivt, och göra större skillnad någon annanstans.

Sammanfattningsvis


  • check_circle Ni väljer dimensioner själva
  • account_tree Alla Startups har sina egna data
  • save All historik sparas på varje Startups
  • timeline Rapportera ögonblicksbild från ett visst datum, även bakåt i tiden
  • speed Spar tid & resurser och ger god överblick - varje dag
  • settings Dynamiskt konfigurerbar funktionalitet för att passa ert behov!
Gratis demo!